Thursday 29 September 2016

Kesultanan Melayu Melaka


Mengikut sejarah melayu, Parameswara yang telah membuka negeri Melaka adalah putera dari Palembang. Pada tahun 1377, kerajaan Srivijaya telah ditawan oleh kerajaan Majapahit. Pulau Jawa dan Sumatra tunduk dibawah kuasa Kerajaan Majapahit. Pada masa itu, Parameswara telah berkhawin dengan seorang puteri raja dari Jawa Timur. Namun demikian, Parameswara enggan tunduk di bawah kuasa kerajaan Majapahit. Beliau mengisyhtiharkan kemerdekaan secara tersendiri. Ini menimbulkan kemarahan kerajaan Majapahit. Tentera-tentera Majapahit telah menyerang Palembang dan Parameswara terpaksa melarikan diri ke Temasik (Singapura). Parameswara telah membunuh Raja Temagi dan mengambil alih memerintah Temasik selama lima tahun. Kematian Raja Temagi menimbulkan kemarahan Kerajaan Ayuthya di Siam. Siam mengutuskan bala tenteranya untuk menyerang Parameswara. Parameswara melarikan diri ke Muar dan menetap disitu selama enam tahun. Parameswara berpindah ke Sungai Bertam, Melaka setelah mendapati Muar tidak sesuai untuk membina petempatan yang baru.

Sejarah meayu meriwayatkan Parameswara telah membuka Negeri Melaka pada tahun 1400 dan nama Melaka itu berasal daripada nama sejenis pokok. Parameswara dan pengikut-pengikutnya sedang berehat di bawah pokok setelah berburu. Beliau melihat anjingnya ditendang oleh seekor kancil (pelanduk) hingga terjatuh ke dalam sungai. Parameswara mengganggap peristiwa itu suatu peristiwa ganjil lalu memilih tempat itu untuk dijadikan kerajaan yang baru. Parameswara mengisyhtiharkan dirinya sebagai Raja Melaka dengan gelaran Raja Iskandar Shah.

1 comment:

  1. Pcs - Titanium Frame Hammer | TITanium Arts
    Pcs - TITanium titanium pipe - Stainless Steel - The pinnacle of engineering. titanium tube This is our highest quality trekz titanium headphones stainless steel 출장안마 construction titanium armor available.

    ReplyDelete